Recenzie V

VIRGIN STEELE – Seven Devil Moonshine (5-CD Box set)

USA/power metal
Steamhammer / SPV/78:24/75:44/76:18/69:26/73:37

Ghost Harvest – Vintage I – Black Wine For Mourning
Panenská oceľ opäť sviští horiacim vzduchom a ostrie prvého meča už stína hlavy prízračných duchov na prvom albume „Ghost Harvest“ z päťdielneho CD box setu „Seven Devil Moonshine“. CD box set má samostatné, úchvatné grafické stvárnenie, ktoré výstižne zachytáva atmosféru všetkých piatich albumov. Čierny havran sediaci na ľudskej lebke hovorí za všetko. Moja radosť je nesmierna. Album obsahuje trinásť nových, príťažlivých skladieb. David De Feistuž dávnejšie počuteľne zmenil štruktúry skladieb a rýchle smrťáky s majestátne klenúcimi sa refrénmisú históriou. Novinka v celej dĺžke plynie v striedavo strednom a pomalom rytme. S pôžitkom si vychutnávam dokonalý zvuk jednotlivých nástrojov, nádherne znejúcich v každej sekunde, Davidove pestré a nápadité vokály, jeho úžasný zmysel pre drámu a perfektné načasovanie neustále sa meniacich momentov, ktoré ma ako celok úplne pohlcujú a unášajú v diabolskom zovretí do temného sveta. Dvadsaťštyri stranový booklet je po okraj naplnený textami, na ktorých čítanie je potrebná lupa a tmavočervené názvy skladieb na čiernom podklade splývajú, ale obal albumu – kostlivec, bývalý čarodejník narazený na kôl, je prekrásne strašidelný. Všetky skladby si zaslúžia veľkú pozornosť, ale mňa na prvé počúvanie zaujali napríklad energická „Hearts On Fire“, precítená „Justine“ alebo vkusne prepracovaná skladba „Wicked Game“ (Chris Isaak, 1989). Hudba hraná a prýštiaca z hlbokého srdca všetkým, ktorí zapredali svoje duše heavy metalu.

Ghost Harvest – Vintage II – Red Wine For Warning
Druhému albumu je venovaných až dvadsaťšesť nových skladieb. Dramatický úvod rozbieha skladba postavená na piane a hlase za živa režúcom diabolské ovzdušie s názvom „The Evil in Her Eyes“. Lenivé tóny rinúce sa z plazivej „Feelin´ Alright“ sú predzvesťou, že aj na tomto albume sa David De Feist nemá kam ponáhľať. Drsné a zároveň precítené vokály, dramatický pátos, aura zamatovej černi obostierajúca skladby rinúce sa ako čierny vodopád, do toho prelínajúce sa v mysli obrazy strašidelného kostlivca s pozadím horiaceho lesa. Barová atmosféra, ktorú vyčaril v skladbe „Summertime“ síce skĺzne do metalovej „Rip Off“ a dá nádej na oceľou zvonivejšie pokračovanie, Davidovo piano v nasledovnej „The Gods Are Hungry Poem“ má na to však iný názor. Môj favorit je tretia časť triptychu „The Birth of Beauty“ s výraznou melódiou. Žánrovo rozmanitý, džezom a soulom ovplyvnený, inštrumentálne prepracovaný, vynikajúco zaspievaný a originálny je aj druhý album, ale metalový víchor sa nestrhol ani tentoraz. Výnimku tvorí rýchla pasáž v dvadsiatej druhej skladbe „Wake the Dead“.

Gothic Vooddoo Anthems
David pomenoval tretí album kolekciou vešteckých, pohanských žalmov a gotických, voodoo hymien. Obraz na prednej strane nabáda k hororovej a osamotenej atmosfére, ale nedajte sa oklamať. Skladby sú spracované do zaujímavých orchestrálnych podôb, kde je dôraz položený na rozmanité polohy a farby vokálov, pomalý rytmus, klavírnu hru, epický zvuk, poetický prednes a pátos, tak charakteristický pre Davidov hlasový a emocionálny prejav. Pokiaľ budete mať na pamäti tieto slová, prežijete celý album v zdraví a bude sa vám páčiť. Je zámerne iný a vyžaduje si trpezlivého poslucháča, ktorému budú odmenou práve tieto skladby odeté do netradičného hávu, stále však metalovou atmosférou vibrujúce a veľmi príťažlivé. Mágia jeho hlasu spočíva v tom, že si vystačí s klavírom a skladby vám zaspieva tak, že k nim nepotrebujete ani burácajúce gitary a dunivé bubny osudu. Tá úžasná sila heavy metalu spočíva v jeho hlase, prenikajúca hlbokým vnútorným Ja. V tomto smere je skutočne jedinečný a jeho zmysel pre antickú drámu je priam strhujúci. Tento album je vhodný aj pre vyznávačov klasickej hudby, antickej histórie a divadelných hier. A to si vyžaduje skúseného a náročného poslucháča.

Hymns To Victory (reedícia)
„Hymns To Victory“ je zbierka skladieb z čias, keď VIRGIN STEELE vládli svetu ohňom a mečom. Pôvodne sa zjavila vo svete plameňov v roku 2001. Opätovné zjavenie sa tohto titulu je hodné oslavy, pretože album má nový, výstižný obal a okrem klasických metalových mečov ako „Invictus“, „Crown of Glory“ v upravenej podobe, krvilačnou vojnou nasýtená hymna „Kingdom of The Fearless (The Destruction of Troy)“, metalový klenot „I Will Come For You“, je tu pre nás akustická verzia „The Spirit of Steele“, alebo osvedčená klasika „Noble Savage, ktorá si pamätá rok 1985. Na maľovanom plátne je vyobrazený David De Feis zaodetý do karmínového, rímskeho rúcha s obnaženým mečom, aký v Ríme ešte nevideli. Impozantné.

The Book Of Burning (reedícia)
Pravá heavy metalová nakladačka brúsi drážky posledného, piateho albumu, ktorý má v rodnom liste rok zrodenia 2002. Aj táto výnimočná zbierka metalových rán osudu dostala nový obal, ktorý verne vystihuje charakter a náladu jednotlivých skladieb z rôznych období. Diabol-netopier vstávajúci z ohňov pekelných uštedruje jednu metalovú ranu hriešnemu a skazenému ľudstvu deväťuzlovým korbáčom za druhou. „Rain of Fire“, „Annihilaion“, „Children of the Night“, „Hot And Wild“, alebo záverečná, krásna akustická verzia skladby „A Cry in the Night“. Album je obohatený o jednu bonusovú skladbu „Queen of the Dead (Nordic Twilight Version)“.