Rozhovory

Redouane Aouameur (LELAHELL) – Podstatou života je príbeh

Vo vyprahnutej a žeravým slnkom rozpálenej ako Hefaistova vyhňa púšti sedí malý chlapec a okolo seba kreslí do piesku kruh. Pero z dravého vtáka zanecháva za sebou červenú stopu, ktorá sa zdá byť krvavou. Kruh je prirodzená ochrana pred zlom zvonku, proti veciam materiálnym a aj tým, ktoré sú okom neviditeľné. Tématický obraz na albume alžírskej death metalovej formácie LELAHELL je farebným zrkadlením lyrickej a hudobnej stránky ich nového albumu s názvom Alif. Album vyšiel v slovenskom vydavateľstve Metal Age Productions a my vám ponúkame rozhovor s Redouanem, sympatickým chlapíkom, ktorý je v LELAHELL osobou najpovolanejšou a ktorý nám ochotne odpovedal na všetky otázky.

Ahoj Redouane. Som rád, že sa môžeme konečne porozprávať.  Predstav prosím stručne LELAHELL naším fanúšikom, pretože ste naozaj z ďaleka a väčšina našincov vás pravdepodobne nepozná.
LELAHELL je alžírska death metalová skupina, založená v roku 2010. Našou hudbou je death metal s ľudovými motívmi. Spájame angličtinu a arabčinu a niekedy používame aj iné jazyky ako španielčinu, francúzštinu. Vydali sme tri nahrávky, jedno EP a dva albumy. Veľa sme koncertovali v zahraničí (15 krajín). Sme trojčlenná skupina. Ja (Redouane) spievam a hrám   na gitare, Ramzy na basgitare a Slaveblaster na bicích. LELAHELL sme založili, aby sme šírili alžírsku death metalovú hudbu po celej planéte.

Ako by si stručne charakterizoval váš nový a vskutku vynikajúci album?
Nový album má názov Alif. Alif je prvé písmeno (začiatok) arabskej abecedy. Je to taktiež začiatok novej kapitoly v alžírskom death metale.

Album Alif poctil svojou prítomnosťou aj Hannes Grossmann (bicie), svetová trieda technického death metalu. Ako ste sa k nemu dostali?
Na začiatku procesu skladania Alif som hľadal bubeníka pre nahrávanie tohto albumu. Spojil som sa s mnohými hudobníkmi a jediný, ktorý skutočne zaujal moju pozornosť bol Hannes Grossmann, pretože je veľmi talentovaný, profesionálny a čo viac, má v sebe niečo, čo väčšine dnešným bubeníkom už chýba. Je schopný podstúpiť umelecké riziko, hrá extrémny metal a iným za nezaoberá. Najprv sme pracovali cez internet, ale rozhodol som sa ísť do jeho štúdia v Nemecku (Mordor Sound Studio), aby sme s ním nahrali bicie a dali tomu vzájomný ľudský vzťah, čo sa ukázalo byť dobrým rozhodnutím. Komunikácia bola veľmi dobrá. Len si vypočujte výsledok!

Tento nový materiál bol nahratý v Fermata Studio (Alžírsko), mix a master spravený v známom Hertz Recording Studio (Bialystock) ktorý robili Sławek a Wojtek Wieslawski.
Ako sa vám pracovalo v štúdiu? Zvažoval si aj iné štúdiá, doma v Alžírsku, alebo vo Francúzsku?
Basgitara, všetky gitary a spev sme nahrali v mojom štúdiu (Fermata Studio) v Alžírsku. Bicie sa nahrali v Nemecku v Mordor Sound Studio, Veitsbronn (Hannes Grossmann Studio). Po nahrávacom procese sme spravili prvý mix v Cutfire Studio v Taliansku, ale výsledok nebol tak dobrý, ako so ho očakával. Preto som sa rozhodol kontaktovať bratov Wieslawskych, aby spravili túto prácu a výsledok bol úžasný. Pre album to bolo najlepšie rozhodnutie. Keď pracuješ na produkcii albumu, najťažšia časť je nájsť tú správnu osobu, ktorá má rovnaké smerovanie ako je tvoja hudba a my sme ju našli. Preto nebol dôvod hľadať iné štúdio v Alžírsku, alebo Francúzsku.

Pre novinku je charakteristický hutný zvuk, silné death metalové riffy a alžírsky folklór. Môžeš sa viac zmieniť práve o vašom folklóre?
My sa len inšpirujeme ľudovými motívmi a niekedy používame rytmy, ako napríklad v skladbe Adam The First, kde sme použili rytmus zvaný Malfouf, ktorý je prevzatý z egyptskej hudby a občas sa používa v alžírskom folklóre. Je naozaj jemný, nechceme znieť príliš folkovo, veď hráme death metal.

Obal novinky dokonale vyjadruje jej hudbu a texty. Môžeš mi k nemu prezradiť viac?
Obal albumu je láskavosť od nemeckého umelca menom Björn Gooßes z Killustrations (Dew Scented, Aborted, Sodom…). Keď sme ich kontaktovali s možnosťou vytvorenia obalu, Bjorn vedel, že by to malo byť niečo mimoriadne. Spojil som sa s ním a prebrali sme dosť vypracovaný textový koncept o osobe menom Abderrahmane a jeho smutnom príbehu. Toto všetko mal Bjorn preniesť do výrazného obrazu a on prišiel s Abderrahmanom, ktorý sedí v púšti a kreslí okolo seba krvavý kruh, aby sa tým chránil pred nebezpečenstvom. Myslím si, že z toho vyšiel značne nezvyčajný obraz, ktorý zachytáva to, čo chceme vyjadriť našou hudbou.

Ďalšou zaujímavou časťou na albume Alif sú texty, písané anglicky, francúzsky a alžírsky. Z akého dôvodu si sa rozhodol pre tak rôznorodé slovné vyjadrenie? Nie je pre teba náročné spievať v troch jazykoch?
Nie je preto žiadny určitý dôvod. V mojich predchádzajúcich skupinách som vždy používal angličtinu a alžírsky jazyk k písaniu textov. Alžírsko bolo francúzskou kolóniou počas 132 rokov (1830 – 1962). Alžírčania bojovali s Francúzmi v 1. a 2. svetovej vojne , ale od roku 1954 do roku 1962 bolo Alžírsko angažované v boji s Francúzskom za svoju nezávislosť, ktorý bol dlhý a krvavý. To vyústilo do viac ako jedného milióna mŕtvych Alžírčanov. A skladba Martyr je venovaná práve im. Použili sme známe vety vo francúzštine od štyroch martýrov: Larbi BenMh’idi, Didouche Mourad, Ahmed Zabana a Amirouche.

Bolo povedané, že každý album od LELAHELL je koncepčne spojený s charakterovou postavou Abderrahmane. Nový album je zameraný na jeho prvé kroky v novom živote. Aký zaujímavý príbeh sa tu rozpráva?
V textoch z nášho prvého EP „Al Intihar“ je Abderrahmane unavený z vlastného života, plného rozporov. Náš prvý album  „Al Insane… the (Re)Birth of Aberrahmane“ dochádza k jeho znovuzrodeniu. Náš nová album Alif sa sústreďuje na Abderrahmanove prvé kroky v jeho novom živote, ako dieťa, ktoré sa učí hovoriť, chodiť, poznávať nový svet okolo seba. Hoci je plný nepriateľov a strachu, práve  tohto dôvodu sa Abderrahmane potrebuje chrániť pred týmto nebezpečenstvom.

Death metalová scéna v Alžírsku je pre mňa úplne neznámym územím. Uvedieš ma do nej?
Metalová scéna je v Alžírsku skutočne malá, ale máme tu niekoľko dobrých skupín. Môžem ti odporučiť Paranoid Fantasy, ktorí hrajú old school death metal.

Podzemím sa šíria zvesti, že pracujete na nových skladbách. Vidíš, ani som sa ťa predtým nespýtal, akým spôsobom píšeš nové veci.
Áno, je to pravda. 20% je už hotové. Na Alif som sa viac sústredil na BPM zmeny a prechody. Tretí album bude koncepčný, pracujeme na hlavnej téme a sústreďujeme sa viac na hlavný obsah albumu.

Kde sa chystáte hrať v druhej polovici tohto roku, prípadne s ktorými skupinami budete zdieľať spoločné pódium?

V novembri ideme na 2 týždňové turné podporiť album Alif. Začíname v Španielsku, potom sa presúvame do Talianska, Slovinska, Poľska, Maďarska a tak ďalej. V Španielsku budeme hrať po prvý raz na Iberian Warrior Metal fest spolu s Bloodhunter z Portugalska (ich basgitarista upravoval gitary na albume Alif a ich bubeník bubnuje vo videu Paramnesia), Crescent z Egypta, Bolzer a hlavne Memoriam a mnoho ďalších.

Redouane, ďakujem ti za rozhovor tvoj čas a trpezlivosť odpovedať na moje otázky. Maj sa!
Podporujte LELAHELL, alebo zhyňte!