O Recenzie

ONCE – After Earth (CD)

Nemecko/symphonický metal
Pride & Joy Music/57:58
Hudobné dielo „After Earth“ je zložené z troch častí. „Act I (Overture)“ obsahuje päť skladieb, „Act II (Intermezzo)“ pôsobí ako samostatná skladba a tretia časť je „Epilogue (A Memento of Our Hiraeth)“. Album pôsobí lyricky koncepčne, ale zároveň každá skladba dokáže spolupracovať s poslucháčom aj samostatne. Alina Lesnik spieva krásnym, čistým hlasom, ktorý by som si rád vypočul aj v opernej sále, a zároveň na mňa pôsobí príjemne civilne, čo je len ďalšie plus k hodnoteniu. Je autorkou textov a tu chcem podotknúť, že jej lyrika je komplexná, nežná a zároveň šíri  filozofickú predstavivosť siahajúcu za hranice nášho sveta. Prekrásne texty hodné zbierky básní.
Gitarista Marco Paulzen drví sedem strunovú gitaru a výrazne zdrsňuje Alinin melodický prejav. Hudba v After Earth je veľmi dynamická, až strhujúca, zvukovo pestrá, obsahujúca množstvo rôznorodých rytmov, výrazných  melodických liniek, neustále sa ženie vpred ako búrka s hromobitím ponad krajinu posiatu horami. Klávesy a orchestrácie pôsobia dominantne, miestami tvoria nepreniknuteľnú zvukovú stenu a množstvo zvukov spolu s gitarami a spevom moja hlava nedokáže naraz vstrebať. Táto hudba je náročná na počúvanie a vyžaduje si úplnú sústredenie a schopnosť širokého vnímania, ak si ju chcete dôkladne vychutnať a mať z nej silný zážitok. Nálady albumu sa striedajú ako ročné obdobia a budete mať čo robiť, aby ste ich všetky vystihli svojimi zmyslami. Frank Wypchol je nielen muž za klávesmi, ale taktiež album miešal, pracoval s orchestráciami a zborovými aranžmánmi. Spolu s Marcom Paulzenom album produkovali, takže je možne zhodnotiť, že skupina si takmer všetko spravila sama. Dodávam, že album má vkusne spracovaný booklet a grafiku, vrátane fotografií a celého layoutu. Tullius Heuer odviedol skvelý kus práce na grafike, pretože jeho obrazové vyjadrenie do detailu vystihuje komplexnosť hudby a hĺbku lyriky. Album pôsobí pevne ako celok a všetko v ňom perfektne funguje.