M Recenzie

MANTICORA – To Kill To Live To Kill (CD)

Dánsko/prog/power/thrash metal
ViciSolum Productions/69:52
Aký návrat po ôsmich rokoch. Predošlý, v poradí siedmy album „Safe“ vyšiel v roku 2010, potom sa kapela stratila z dosluchu a ja som MANTICORA považoval za uzavretú kapitolu dánskej metalovej histórie. Pritom veľmi kvalitnej power/thrashovej histórie. Táto parta už na svojom debute rozvírila vody na thrash ‚n‘ melody scéne. V tých časoch zneli tak trochu ako thrashový BLIND GUARDIAN, no odvtedy ich vývoj poznačilo progresívne bujnenie a umelecký rast. Kapela vydala sadu výborných albumov, ale nový „To Kill …“ by sme kľudne mohli považovať za ich vrchol. Už po druhýkrát sa rozhodli pre dvojalbumový koncept (tým prvým bol „The Black Circus“) a novinka je prvým dielom stvoreným na motívy hororovej novely, ktorú napísal spevák Lars F. Larsen. Druhý diel treba očakávať už v roku 2019. Hudba na „To Kill …“ je progresívna v zmysle konštrukcie a prepracovania piesní a dala by sa porovnať s tým, čo stvoril Chuck Schuldiner na poslednom albume DEATH. Základom songwritingu u MANTICORA však boli vždy ťažké thrashové riffy so silným zmyslom pre melódiu a temnou epickou atmosférou. Gitarový buldozér, v ktorom sa mieša melodika gothenburgskej scény s tlakom a intenzitou NEVERMOREovských výtvorov a death metalovou zúrivosťou. Áno, MANTICORA znie miestami naozaj celkom brutálne a tomu sa prispôsobuje aj vokál, ktorý popri čistých (aj keď trochu zastretých) spevoch dáva aj temný deathový growl. Fascinujúce a hrozivé, pritom technicky premakané a melodické. Dramatičnosť a pochmúrnosť príbehu cítiť už len z hudby samotnej, no pri prečítaní textov sa zimomriavkam nevyhnete. Pritom sa nejedná o výtvor, ktorý vás dostane už v prvom kole. Pri každom ďalšom posluchu budete odkrývať nové a nové vrstvy. Paráda.
Dušan Kmeť   5/5