Rozhovory

KREATOR: Nechceme piesne konkrétne sa viažúce k nejakým udalostiam

KREATOR je pre mnohých symbolom pádu komunizmu, ich koncert z Berlína počas doby, keď padali múry, je legendárny a je to priam symbolické oproti dnešnej dobe, keď sa múry začínajú opäť stavať. Verím tomu, že pokiaľ tu bude KREATOR, tak príčina stavby nových múrov bude ich hudbou zlikvidovaná. A bol to aj môj asi prvý TOP hudobný zážitok niekedy v roku 1990, počas koncertu v športovej hale v Ostrave, tá dokonalá show, zvuk taký, aký ste vtedy nemali ani najmenšiu šancu dostať zo svojich amatérskych aparatúr v domácich podmienkach. A túto nadštandardnú úroveň koncertov si skupina zanechala doteraz. KREATOR je pre mňa aj symbolom toho, že aj po viac ako 30. rokoch na scéne je možné plnohodnotne fungovať, vôbec sa na nich vek nepodpisuje, čoho absolútnym dôkazom je ich novinka „Gods of Violence“, ktorú vydajú 27. 01. 2017 u Nuclear Blast, tak ako je zvykom, v nespočetnom množstve verzií. A nemôžem si pomôcť, keď porovnám ich novinku s novinkami kolegov pôsobiacich na poli thrash metalu už od 80-tych rokov, vydaných v období cca 18 mesiacov, či už SLAYER, METALLICA, TESTAMENT spoza oceánu alebo DESTRUCTION či SODOM z Nemecka, tak týmto svojich kolegom dáva bodyček takým spôsobom, že názov albumu „Bohovia násilia“ je priam symbolický, kto je tu pánom.

Po dlhých piatich rokoch, v podstate v januári skoro po šiestich, vám 27. januára vychádza novinka „Gods of Violence“, prečo taká dlhá pauza, vlastne najdlhšia medzi radovými albumami počas vašej existencie, samozrejme, aj keď ste nezaháľali, o čom svedčí kopec singlov, split albumov, live …?

Dlho sme koncertovali, a potom keď sme skončili, sme si potrebovali dať na chvíľu kreatívnu pauzu, pozbierať si myšlienky a až potom začať tvoriť materiál na nový album. Bolo to určite potrebné, aby album vôbec vznikol. Pokračujete v tradícii, ktorú ste začali už pri albume „Hordes in Chaos“ a nahrali ste tento album tiež naživo v štúdiu, páči sa mi taká forma nahrávania, čo je ale na súčasný moderný trend dosť nezvyčajné, čo myslíš? Určite sa nám to páči. Je to veľmi dynamické. Párkrát sme skúsili iný spôsob nahrávania, ale vždy sme sa vrátili k tomuto spôsobu nahrávania. Proste nám najviac sedí.

Mohol by si nám priblížiť celý proces vzniku „Gods of Violence“, kedy ste začali pracovať na novom materiály, si stále ty autorom hudby a textov, v akom štúdiu ste ho nahrávali?

Ja som napísal všetky piesne a prišiel som so svojimi nápadmi pred kapelu začiatkom roku 2016. Potom sme ich dolaďovali a do štúdia sme sa dostali až v lete. Cestovali sme do Švédska k Jensovi
Borgenovi, u ktorého sme to nahrávali asi šesť týždňov, kým sa nám zdalo, že je to konečne dobré. Potom už pracoval iba Jens na mixe a teraz momentálne album vychádza.

O čom sú jednotlivé skladby, majú zaujímavé názvy ako „Satan is Real, Totalitarian Terror, Gods of Violence“ alebo „Fallen Brother“, určite nemôžeme hovoriť o koncepčnom albume, ale dotýkajú sa skladby stále takých tém ako vojna, politika alebo nebodaj aj súčasnej situácii v Európe?

Mnoho piesní je inšpirovaných súčasnou situáciou v Európe, ale nie sú priamo o nej. Nemyslím si, že je dobré tvoriť hudbu k veciam, ktoré sa dejú momentálne, pretože situácia bude povedzme o tri roky úplne iná a tá pieseň stratí celé svoje čaro. Nechceme písať piesne konkrétne sa viažúce k nejakým udalostiam, chceme, aby naše piesne ostali nadčasové a boli platné v hocijakej situácii.