D Recenzie

DORMANT DISSIDENT – Knightmares (CD)

Poľsko/heavy metal
Vlastné vydanie/59:49

Napriek tomu, že tento debutový album vyšiel už v decembri 2016, stojí za to zmieniť sa o ňom pochvalne na našich stránkach. Ide o klasický heavy metal, aký mám odjakživa rád, pretože má vlastnú tvár, dobré nápady, je popretkávaný epickou atmosférou hrdinských činov rytierov, neohrozených bojovníkov meča a má krásne gitarové odkazy na mojich metalových hrdinov IRON MAIDEN, JUDAS PRIEST, alebo SAXON. Album obsahuje deväť skladieb a jeden bonus v orchestrálnej podobe skladby „Dormant Dissident“. Štruktúra skladieb je samozrejme postavená na premyslených gitarách (Igor Cybail – sólová gitara a Kamil Plesnierowicz – rytmická gitara) a musím podotknúť, že obzvlášť počuteľná je nápaditá a všadeprítomná hra basgitaristu menom Rafal Romanski. Jeho prsty vyšívajú jedna radosť. Spevák Artur Kulinski je obdarený tým správnym metalovým hlasom, režúcim hlboko až do kosti a skvele zapadá do hry. Výborný je samozrejme aj bubeník Jakub Czubaty, ktorý je presný a úderný ako hodiny v pražskom orloji. Oslovili ma všetky skladby, i keď najradšej mám asi úvodnú „Son of the Lightning“ a hlavne štvrtú skladbu „Dormant Dissident“, pre jej silný závan minulosti a vlastnej mladosti, keď Železná panna vládla otrokom v starovekom Egypte. Chlapci nezabudli ani na baladickú skladbu „Wretched Efforts“, v ktorej Artur jednoznačne presvedčil emocionálne precíteným vokálom a melódiu, zavŕtavajúcou sa hlboko do podvedomia. Albumu nechýba kvalitný zvuk a ozvučenie obidvoch gitár a basgitary si zvlášť vychutnávam. Mimochodom, záverečná, orchestrálna verzia skladby „Dormant Dissident“ je nielen perfektná, ale ukazuje, že ak by sa aj skupina pustila týmto smerom, určite nesklame, pretože je to zvládnuté na jednotku. Rafal, ďakujem ti za tento album, je skutočne vynikajúci.