A Recenzie

ÁRSTÍÐIR – Hvel (CD/LP/digital)

Island/indie akustic melancholy
Season of Mist/46:05

Na úvod dva fakty: 1. ÁRSTÍÐIR tri roky nevydali nový album. 2. ÁRSTÍÐIR nehrajú rock ani metal. Ponúka sa teda otázka, prečo táto kapela vôbec dostáva priestor v našom magazíne. Odpoveď je jednoduchá: Lebo sú takí geniálni, že aj metalová scéna spozornela. Za svoju desaťročnú existenciu sa na turné objavili po boku PAIN OF SALVATION, MYRKUR, SÓLSTAFIR alebo ANNEKE VAN GIERSBEGREN, s ktorou dokonca pred dvoma rokmi nahrali spoločný album „Verloren Verleden“. Ich akustická, melancholická hudba plná viachlasov získava stále viac uznania z radov metalových fanúšikov a na tento trend naskočilo aj vydavateľstvo Season of Mist, ktoré sa v roku 2018 rozhodlo znovu vydať tretí a zatiaľ posledný album ÁRSTÍÐIR „Hvel“. Práve preto sa o týchto Islanďanoch a ich treťom albume opäť hovorí. Ak vám teda náhodou v roku 2015 unikli, máte šancu na reparát. V rámci evolúcie ÁRSTÍÐIR ide o najvyzretejšie a najkompaktnejšie dielo, kde to, čím sa prezentovali na predchádzajúcich nahrávkach – teda citlivým zladením akustických gitár, klavíra, huslí a violy s mužskými vokálnymi harmóniami – vyšperkovali do dokonalosti. Špeciálnu atmosféru ich hudbe dodávala aj ich rodná islandština, ktorá v minulosti tvorila podstatnú časť textov. Na „Hvel“ sa dostáva viac do popredia angličtina, ktorá síce jednotlivým skladbám uberá na exotickosti, no na druhej strane aspoň hneď rozumieť, o čom spievajú. Čo sa týka hudby, špeciálne uznanie si zaslúži Karl James Pestka a jeho sláčikové aranžmány, ktoré dodávajú hudbe naliehavosť a gradáciu. Aj preto je škoda, že nový album ÁRSTÍÐIR vzniká už bez neho v zostave. To však neznamená, že prínos zvyšného tria Daníela Auðunssona, Gunnara Mára Jakobssona a Ragnara Ólafssona je druhoradý. Na „Hvel“ sa všetci rovnakým dielom delia o vokálne party a nástroj každého jedného z nich dostáva zdravý priestor, čo len dokazuje, že ÁRSTÍÐIR nemajú v zostave človeka, na ktorom by stála, či padala ich kvalita a kreativita. Čo ich robí silnými je ich pokora a uvedomenie si faktu, že nie hudba slúži im na dosiahnutie hviezdnych pozícií, ale oni slúžia hudbe, aby ju vyniesli až do nebies. A to sa im s „Hvel“ podarilo.
Barbora Stuchlíková 5/5