A Recenzie

ANVIL – Legal At Last (CD/digital)

Kanada/heavy metal
AFM Records/50:27
Od uvedenia dokumentárneho filmu „Anvil! The Story of Anvil“ z roku 2008, ktorý odhaľuje skutočnú pravdu o hudobnom priemysle, si svet uvedomil, že každodenný život väčšiny hudobníkov nezahŕňa iba ceny MTV, ceny Grammy, červené koberce, šampanské a kaviár, ale hlavne nekonečnú drinu, cestovanie s málo spánkom, nezdravým jedlom a skromnými príjmami. Napriek tomu, tieto ťažké podmienky urobili z kapely ANVIL to, čím je dnes, a to kapelu, ktorá stojí ako skala pevne v búrlivých vodách hudobného žánru. Spomenutý dokument získal pre kapelu opätovnú popularitu a nových fanúšikov. V súčasnosti je k dispozícii napríklad na Netflixe. ANVIL, kapelu so sídlom v Toronte, založili v roku 1978 Steve „Lips“ Kudlow (gitara, spev) a Robb Reiner (bicie). Zaujímavosťou je, že obaja pochádzajú zo židovských rodín a spoločne tvoria hudbu už od dospievania. ANVIL mal výrazný vplyv na mnoho metalových skupín vrátane METALLICA, MEGADETH, SLAYER, alebo ANTHRAX. Hoci ANVIL spočiatku tvoril štvorčlennú skupinu, v súčasnosti pôsobia ako trio, ktoré okrem spomenutých zakladateľov zahŕňa ešte basgitaristu Chrisa Robertsona (od roku 2014). Bubeník Robb Reiner sa s oprávnenou hrdosťou odvoláva na najnovší štúdiový album kapely „Legal At Last“, bez pátosu a rečí typu „náš najlepší album“, jednoducho ako na „ďalší album ANVIL“. Kapela, napriek všetkým nepriaznivým situáciám nestratila nič zo svojej kreativity a verne sa drží svojho hudobného štýlu. „Legal At Last“ obsahuje materiál, ktorý stojí za rovnakými hodnotami v roku 2020, ako na debute uvedenom na trh v roku 1981. „Legal At Last“ okrem iného oslavuje legalizáciu marihuany, pretože Kanada len nedávno zmenila svoje zákony týkajúce sa tejto omamnej látky. Názov albumu vyjadruje niečo v zmysle, že „ANVIL je konečne legálny“. Po hudobnej stránke všetky skladby zdôrazňujú veľkú tvorivú silu kapely. Či už ide o parné kladivo skladby „Nabbed In Nebraska“, ktorá azda najviac pripomína ich najväčší hit „Metal On Metal“, alebo rýchle a tvrdé čísla ako „No Time“, „Chemtrails“, alebo „Food For The Sup“. ANVIL sa vždy dostane k jadru svojho charakteristického zvuku. Kapela prvýkrát v kariére, ktorá trvá viac ako úctyhodných štyridsať rokov, pracovala s rovnakým producentom na troch po sebe idúcich albumoch. Rovnako ako na „Anvil Is Anvil“ (2016) a „Pounding The Pavement“ (2018), bol „Legal At Last“ produkovaný Martinom Mattesom Pfeifferom (U.D.O.). Finálny mix a mastering zabezpečil Jörg Uken v štúdiu Soundlodge v Rhauderfehne v Nemecku. Mojím najobľúbenejším albumom od ANVIL síce stále ostáva „Juggernaut Of Justice“ (2011), ale novinka „Legal At Last“ sa zaraďuje do tesného závesu hneď za ním. Dvanásť skladieb, zaznamenaných na „Legal At Last“, dorazí v podobe digipack CD a v dvoch farebných prevedeniach na vinyle v polovici februára 2020.
EDUARD KOPRNA   4,5/5